torsdag 20 augusti 2015

The DUFF: Designated Ugly Fat Friend

Titel: The DUFF
Författare: Kody Keplinger
Genre: Contemporary, YA
Sidor: 352
Förlag: Hodder Children's Books
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The DUFF
Översättare: -
Övrigt: Utläst 7 juli 2015

Handling: Seventeen-year-old Bianca Piper may not be the prettiest girl in her high school, but she has a loyal group of friends, a biting wit, and a spot-on BS detector. She's also way too smart to fall for the charms of man-slut and slimy school hottie Wesley Rush, who calls Bianca the Duff - the designated ugly fat friend - of her crew.

But things aren't so great home and Bianca, desperate for a distraction, ends up kissing Wesley. Worse, she likes it. Eager for escape, Bianca throws herself into a closeted enemies-with-benefits relationship with him.

Until it all goes horribly awry. It turns out Wesley isn't such a bad listener, and his life is pretty screwed up, too. Suddenly Bianca realizes with absolute horror that she's falling for the guy she thought she hated more than anyone.

Omdöme: Jag har hört såå mycket gott om The DUFF och har velat läsa den hur länge som helst. Tyvärr har det alltid varit något som kommit i vägen och det har aldrig blivit av, ända tills Elin på Bokparadiset läste och rekommenderade boken till mig. Det var just det som gjorde att jag slutligen köpte den när jag fick syn på den i London. Elin påstod att jag skulle älska den - och det hade hon helt rätt i.

Redan efter det första kapitlet var jag fast och kunde inte slita mig från boken. Visst, konceptet är rätt så cheesy, men jag älskar det ändå. Keplingers språk är enkelt men fyndigt. Boken är otroligt lättläst och sidorna flyger förbi i rask takt. Jag måste säga att jag är imponerad av att Keplinger vid så ung ålder som sjutton år lyckades skriva en så bra och smart bok.

Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig när jag började läsa boken, något mer lättsamt och mysigt. Inte för att boken inte är mysig, för det är den. Vad jag däremot inte väntade mig var att det skulle vara en så tänkvärd och äkta bok som det faktiskt var. Den är avsevärt mörkare än förväntat och tar upp allvarliga ämnen såsom alkoholism. Keplinger lyckas med att blanda både lättsam humor och djupt allvar utan att boken blir för tung. För trots att The DUFF är mörk är den samtidigt riktigt rolig med mycket humor och jag kom på mig själv med att skratta flera gånger. Just den kombinationen av mörker och humor blir väldigt bra.

Först och främst så älskar jag Bianca som huvudkaraktär. Jag älskar hur cynisk och sarkastisk hon är och att hon vågar stå upp för sig själv och inte tar emot skit. Hon framstår som väldigt stark, men har samtidigt väldigt dåligt självförtroende och är innerst inne osäker, precis som vilken tonåring som helst. Hon gömmer osäkerheten bakom sin sarkasm och låtsats att hon inte bryr sig. Därför är det också väldigt lätt att relatera till henne, tjej som kille. Hennes vänner är underbara, så söta och omtänksamma, och likaså Wesley. Till en början tyckte jag nästan lika illa om honom som Bianca, men ju mer Bianca föll för Wesley, desto mer gjorde jag det också. Han visade sig verkligen vara en bra kille, trots allt. Jag gillar deras relation och det var roligt att läsa de scener där de var tillsammans. De kompletterar varandra så bra. Keplinger har verkligen förmågan att skapa realistiska karaktärer! De känns verkliga och har både sina styrkor och svagheter.

Något annat jag uppskattar är att Keplinger inte är rädd för att använda svordomar eller skriva om sex. I många andra YA-böcker utelämnas de bitarna helt och hållet. Det vävs in på ett ganska naturligt och ledigt sätt utan att varken ta över eller glömmas bort. På det här sättet blir det mer verklighetstroget. Det är viktigt att visa att det faktiskt inträffar.

Jag har aldrig hört talas om uttrycket the DUFF innan, men gud vad nedvärderande det låter. Att bli kallad för gruppens "utsedda fula feta vän". Däremot måste jag hålla med om att alla förmodligen känner sig som the DUFF ibland. Det har i alla fall jag gjort någon gång.

The DUFF var precis så bra som jag hoppades, om inte bättre. Helt klart en ny favorit! Jag både skrattade och grät under bokens gång och det slutade med att jag slog igen boken med ett leende på läpparna. Jag ler fortfarande när jag tänker tillbaka på den. Det är en bok jag varmt rekommenderar till dig som vill ha en lättsam contemporary men med lite mer djup. Jag ser fram emot att se filmen så snart som möjligt, även om jag har hört att den ska skilja sig en del från boken.

8 kommentarer:

  1. Ååh, vill så gärna läsa boken! Filmen var såååå bra, jag älskade den.
    Får jag fråga vad YA betyder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde du absolut göra, läs den! Jag måste verkligen se filmen snart alltså.
      YA betyder Young Adult :)

      Radera
  2. Visste att du skulle älska den! Jättebra recension, håller med dig om allt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för tipset Elin! <3 Ser fram emot att få fler tips av dig i framtiden ;) Tack så mycket! :)

      Radera
  3. Jag har faktiskt inte läst boken utan endast sett filmen (oops) men den var riktigt bra iaf! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då borde du givetvis läsa boken också! Den är hur bra som helst! <3 Jag ser verkligen fram emot att se filmen :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...