fredag 27 maj 2016

Livet efter dig

Författare: Jojo Moyes
Genre: Romantik, livsöde
Sidor: 398
Förlag: Printz Publishing
Serie: -
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Me Before You
Översättare: Emö Malmberg
Övrigt: Utläst 26 januari 2016

Handling: Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon har bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna.

Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.

Ingen av dem vet att de kommer förändra varandra för alltid.

Omdöme: Livet efter dig är en bok som rymmer så otroligt mycket känslor och får hjärtat att brista gång på gång. Det är en vacker, tankeväckande och minst sagt rörande kärlekshistoria. Boken är snabbläst och går framåt i en alldeles lagom takt. Jag fastnade redan efter ett fåtal sidor och det gick bara inte att sluta läsa. Det slutade med att jag sträckläste boken från pärm till pärm och när den var slut ville jag bara ha mer. Boken bjuder på mycket värme och en kärlekshistoria av sitt eget slag.

Moyes har valt ett mycket känslosamt ämne att skriva om och lyckas verkligen med att hålla en lättsam ton i boken, trots de tunga och allvarliga ämnena som tas upp. Hon gör det på ett skickligt sätt och skapar en väldigt bra balans mellan kontrasterna. Tidigare har jag aldrig stött på en bok som behandlar ämnet dödshjälp, så för mig är det unikt, Även fast boken behandlar ett så viktigt och sorgligt ämne, så är den skriven med en stor dos humor och har rappa dialoger. Boken är välskriven och språket driver berättelsen framåt.

Något annat jag gillar med boken är att den väcker tankar och funderingar om vad som är rätt och fel och om vem som har rätten att besluta över sitt eget och andras liv, vilket jag finner väldigt intressant. Boken skulle passa som handen i handsken i en bokcirkel med diskussion efteråt, då det finns en hel del att diskutera.

Boken är väldigt karaktärsdriven och det måste nog vara just karaktärerna som är det bästa med boken. Det är de som får en att vilja läsa vidare för att se hur det ska gå för dem. Det är svårt att inte falla för Lou som är så positiv och naiv, och även för Will som trots att han inte vill visa det har ett stort hjärta. Lous familj är så himla mysig och varm och jag kan inte låta bli att tycka om hela bunten. Jag älskar jargongen de har mot varandra.

Jag gillar att relationen mellan Will och Lou byggs upp sakta men säkert och att kärleken utvecklas långsamt. Det är precis så jag vill ha det! Det hela blir så mycket mer trovärdigt och realistiskt, vilket är något jag uppskattar med böcker.

Slutet är minst sagt hjärtkrossande och det gick inte att hålla tårarna borta. Samtidigt som jag gärna hade sett att boken hade fått ett aning lyckligare slut så vill jag inte ändra på det. Det är egentligen alldeles perfekt precis så som det är. Boken skulle inte vara densamma med ett annat slut och inte heller lika intressant och påverkande som den nu faktiskt är.

Kort och gott är Livet efter dig en gripande, omskakande och briljant historia som jag varmt rekommenderar. Det är mer än bara en vanligt charmig feelgood-bok. Om du är ute efter en tänkvärd bok med en annorlunda kärlekshistoria är det här precis rätt bok för dig. Jag ser verkligen fram emot att läsa mer av Jojo Moyes!

2 kommentarer:

  1. Läste nyligen om den och insåg att jag gillade den ännu mer än första gången jag läste den. Helt underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den är himlans vacker och gripande! Jag får också ta och läsa om den, typ kanske nästa år? :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...